גיבוי אתר הוא תהליך של אחסון עותק של האתר שלך בשרת מרוחק, כך שאם יקרה משהו לאתר שלך, תוכל לשחזר אותו. רוב האנשים נוטים לזלזל בצורך זה של שחזור האתר התקין, אך בדיעבד – מניסיון של שנים – כל בעל אתר צריך מדי פעם לשחזר גיבוי. במאמר זה נסקור את הסיבות השונות, הפתרונות השונים, וגם נציג בפניכם את הפתרון שאנו מציעים במסגרת שירות התחזוקה השוטף שלנו.
מחפשים מישהו שידע להתקין לכם גיבוי בשרת מרוחק ואז לשחזר אותו בעת הצורך? אנו כאן בשבילכם, ועדיף לעשות את זה היום מאשר בעתיד. לא ניתן לשחזר גיבויים רטרואקטיבית, לכן כדאי לעשות את זה מיד כשמתחילים לתחזק את האתר.
מדוע גיבוי אתר הוא צורך הכרחי של כל בעל אתר אינטרנט?
גיבוי אתר לטיפול ראשוני בפריצה
פריצת שרת היא פרצת אבטחה המתרחשת כאשר מישהו מקבל גישה לא מורשית למערכת מחשב. אם אי פעם ראית את דף הבית של אתר כל שהוא עם הודעת שגיאה, רוב הסיכויים שאתר זה נפרץ. סוג אחר של פריצות, הוא סוג יותר מסחרי – כזה שמפנה את הלקוח לאתרי רכישה מפוקפקים (פורנו, הימורים, מסחר לא חוקי בשוק ההון וכדומה). אם נתקלת אי פעם בהפניה לא ברורה, בה לחצת על קישור אחד והגעת לדף אחר בסופו של דבר – ההסבר הכי טוב למקרה כזה הוא פריצה.
אנשים רבים חושבים שהפריצה מתרחשת רק לתאגידים ואתרי אינטרנט גדולים אבל זה יכול לקרות לכל אחד. האקרים משתמשים בתוכנות זדוניות או בהונאות דיוג כדי להיכנס למערכת שלך או של חברת האחסון שלך ולגנוב נתונים רגישים כגון סיסמאות, מידע פיננסי או מידע אישי אחר – ובהם להשתמש כדי להיכנס לאתרי החברה. לעיתים, בעל האתר עצמו משאיר פירצה בדמות סיסמאות קלות לניחוש, והשרת שאינו מגביל נסיונות הזנת סיסמה מאפשר לפורץ לנסות לפרוץ את הסיסמה שוב ושוב.
חשוב לכל בעל אתר לגבות את האתר שלו כי אם הוא יאבד את כל הנתונים באתר שלו הוא לא יוכל לשחזר אותו ולא תהיה לו ברירה אלא להתחיל מחדש מאפס.
גיבוי אתר לטיפול בטעויות אנוש
תקלות פיתוח נגרמות לרוב על ידי שינויים, שדרוגים, ועדכונים. אין באמור לעיל שעדיף לא לעדכן את האתר – להיפך, חשוב וצריך לעדכן אותו. אתר שאינו מעודכן חשוף לפריצות אבטחה ותקלות שונות שנגרמות על ידי עדכונים אחרים שקורים במחשבי הלקוח – למשל, עדכון גרסת דפדפן. מה שאנחנו אומרים הוא שחשוב להתכונן לשינויים אלו מראש.
אחד הדברים המרכזיים, מלבד סביבת פיתוח נפרדת ומלבד תוכנית בדיקות מסודרת, הוא הכנת גיבוי מראש לאתר לפני העלאת השינויים. ובאמת – מפתח אחראי תמיד מגבה את מסד הנתונים במקרה של שינויים, שדרוגים, עדכונים או תקלות. חשוב לגבות את מסד הנתונים ואת תבנית העיצוב על מנת למנוע בעיות עתידיות.
גיבוי אתר כמענה לתקלות בחוות השרתים
קריסות שרתים הן בעיה נפוצה עבור חברות רבות. קריסות שרת אלו יכולות להיגרם מגורמים רבים ושונים, כגון שריפות ואסונות דומים או תקלות תקשורת. חברות צריכות לנקוט באמצעים כדי למנוע קריסות שרת אלו מלהתרחש בעתיד, אבל הן כנראה יקרו לעולם. לכן, חובה על בעל האתר עצמו לגבות את האתר שלו.
איך לגבות את האתר שלך בצורה איכותית?
כתיבת תוכנית גיבוי
הדרך הראשונה שבה חברות יכולות להתמודד עם תקלות תוכנה היא על ידי קיום תוכנית גיבוי. הן צריכות להכין תוכנית שתאפשר להן לשחזר את הנתונים שלהן אם משהו יקרה לשרתים שלהן. זה יקטין את הסיכון שהם יאבדו את כל הנתונים שלהם כאשר יש אסון, תקלת אנוש או פריצה. תוכנית גיבוי כזו תכלול מנגנון העברת מידע משרת שנמצא אצל חברה אחת לשרת שנמצא אצל חברה אחרת, וכן תוכנית שחזור מהירה – כשכל זה אמור להיות זול ככל האפשר לאחסון, מהיר ככל האפשר לשחזור וחסר מאמץ ככל שאפשר.
יישום תוכנית גיבוי
בהתאם לתוכנית ולעלויות שכל עסק ירצה להפעיל, הוא יוכל לגבות את האתר שלו באופן שוטף.
עסק קטן כנראה יפעיל גיבוי יומי בחברת האחסון שלו, ומדי פעם ייצר גיבוי מקומי וישמור אותו במחשב – אנו ממליצים על גיבוי אחד כזה בחודש לפחות. הגיבוי המקומי יאפשר לו שחזור מהיר במידה וחוות השרתים כולה נפלה, בעוד שמקרים כאלו הם יחסית נדירים והוא יוכל להסתמך על החברה שלו לגיבוי היומי למקרה של תקלות אנוש ופריצות.
עסק שחשוב לו יותר השרידות, ופעילות האתר המהירה, יפעיל מערכת גיבוי אוטומטית לאתר שלו בצורה שתשלח קובץ גיבוי אחת לכמה שעות לשרת מרוחק, וכן הוא יחבר את תוכנת הגיבוי לשחזור מהיר מתוך האתר או מצד השרת.
עסק שלא יכול ליפול – וכן, יש לא מעט כאלו שכל נפילה עולה להם יותר משיעלה כל שחזור – יבצע עותק מוחלט של האתר אחת לכמה שעות לשרת מרוחק, ויפעיל ניתוב דומיינים ב-TTL אוטומטי. כך, ברגע שיש תקלה, כל התנועה תנותב במהירות שיא לאתר הגיבוי. כמובן, שזה אומר להחזיק מספר סביבות קיימות וכן להפעיל העתקת אתר אחת לכמה שעות – תהליך שגם אם הוא אוטומטי, הוא מצריך בדיקות תדירות ומצריך עלות לא קטנה של שרתים.
איך חברה חיצונית שמעניקה שירותי גיבוי אתר תהיה יותר טובה מבעל העסק בעצמו?
בעל העסק, שעסוק כל היום בעסק שלו, לא אמור להיות זה שמנהל את האתר. זה לא נכון בנוגע לעסקים קטנים מאוד, שם הבעלים הוא מנהל הכספים, השיווק, וגם האתר. אבל ברגע שיש פעילות עסקית גבוהה, חשוב למצוא חברת תחזוקת אתרים שתנהל מוקד תמיכה זמין, תקשורת תדירה, וגם תיקח אחריות על ניטור, גיבויים ובדיקות.
אנחנו חברה כזאת. כל עוד יש לכם אתר שמוציא לפחות 30,000 ש”ח בחודש על פרסום ממומן, או שיש לכם תנועה של לפחות 1,000 אנשים לאתר ביום – אתם צריכים מישהו שישמור על השרידות של האתר באופן תדיר. אנחנו יודעים לשחזר גיבוי במהירות שיא – עוד לפני שתבינו בכלל שהאתר נפל. לפעמים זה עניין של דקות אבל לא יותר מחצי שעה – והאתר נמצא באוויר. אנחנו גם יודעים לתחזק סביבות לתנועה גבוהה יותר ולהעמיד לכם שירות אוטומטי שידע להחליף בעת תקלה שרת לאתר נפרד שנראה בדיוק אותו הדבר כמו האתר שנפל. כמובן, ששירות זה מתאים רק לעסקים שבנויים במלואם על שיווק דיגיטלי, ומכניסים לפחות עשרות אלפי דולרים ביום.
נשמח לעזור לכם בתחזוקת האתר – בין אם זה קשור לגיבויים ובין אם לא, ונשמח לייעץ בחינם ככל שהדבר ניתן בנוגע לתוכנית גיבוי לאתר שלכם – שנוציא לפועל עבורכם, או שתוציאו לפועל בעצמכם. אנו כאן בשבילכם!